7/26/2016 09:09:00 π.μ.
0
 Αγαθή τύχη οδηγεί τα βήματα της «Γηραιάς κυρίας» του Θεατρικού Εργαστηρίου Άστρους: Μετά τις δύο θριαμβευτικές βραδιές στο κατάμεστο Ίδρυμα Ζαφείρη, που εξακολουθούν να συζητούνται από τους εντυπωσιασμένους πολίτες της περιοχής, μετά τη διθυραμβική κριτική της Εύης Προύσαλη σε αθηναϊκή εφημερίδα, η γηραιά κυρία αρχίζει να ξετυλίγει τα βήματά της δίνοντας την πρώτη της εκτός έδρας υπαίθρια παράσταση στο πανέμορφο Θέατρο του φιλέλληνα Τόμας Μπεκ στο Καλολίμανο Ξηροπήγαδου.
Ο Τόμας Μπεκ και η σύζυγός του Σίλβια Μπεκ, δύο άνθρωποι εξαιρετικής κουλτούρας, παρακολούθησαν την παράσταση στο Ζαφείρειο, προσκεκλημένοι από το Θ.Ε.Α. και, όπως δήλωσαν, καθηλώθηκαν από το υψηλό της επίπεδο. Ιδιαίτερο ενθουσιασμό μάλιστα τους προκάλεσαν οι σκηνές του φινάλε (που διαφέρει από εκείνο του Ντύρενματ), το οποίο και χαρακτήρισαν ως «ένα φινάλε ανοιχτό στη ζωή και στην ελευθερία, ένα φινάλε, που μόνο οι Έλληνες ξέρουν να το ζήσουν».
Σημειωτέον, ότι η «Επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» θα είναι το πρώτο θεατρικό έργο που θα φιλοξενήσει στους κόλπους του το «Θέατρο Καλολίμανο», το οποίο, ως γνωστόν, μέχρι σήμερα καλύπτει στο καλοκαιρινό του φεστιβάλ μόνο μουσικά γεγονότα ποιότητας. Η παραγωγή θα είναι του Θεατρικού Εργαστηρίου Άστρους. Το ζεύγος Μπεκ θα φιλοξενήσει την παράσταση αφιλοκερδώς. Το Θ.Ε.Α. τους ευχαριστεί γι` αυτό.
ΤΟ ΕΡΓΟ 

Η θρυλική μαύρη κωμωδία «Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» του μεγάλου Ελβετού συγγραφέα Φρίντριχ Ντύρενματ, γραμμένη το 1956, μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ένα θεατρικό, κινηματογραφικό και τηλεοπτικό best seller: Εκατοντάδες σκηνικές παρουσιάσεις ανά τον κόσμο, έξη κινηματογραφικές και τηλεοπτικές ταινίες από το 1959 ως το 2008 που καλύπτουν το φάσμα από το γερμανόφωνο χώρο ως τη Ρωσία και τη Σενεγάλη, μια παραγωγή ως μιούζικαλ και μία ως όπερα σε μουσική του συνθέτη Φον Άινεμ στην Όπερα της Βιέννης το 1971. Η διασημότερη κινηματογραφική του εκδοχή είναι εκείνη του 1963 με τον Άντονυ Κουήν και την Ίγκριντ Μπέργκμαν. Στην Ελλάδα ανέβηκε για πρώτη φορά το 1961 από τον Αλέξη Μινωτή και την Κατίνα Παξινού στο Εθνικό Θέατρο.

Το Θ.Ε.Α. παρουσιάζει το έργο σε νέο, εκσυγχρονισμένο κείμενο, βασισμένο στη νέα μετάφραση- διασκευή από τα γερμανικά του Κώστα Ν. Φαρμασώνη.

«Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» διαδραματίζεται σε μια μικρή πόλη της Ευρώπης που λέγεται Γκύλλεν και βρίσκεται σε μεγάλη οικονομική κρίση. Η γηραιά κυρία δεν είναι άλλη από μια παλιά συμπολίτισσα, που ταπεινώθηκε στα νιάτα της από τον τότε νεαρό εραστή της και αναγκάστηκε να γίνει πόρνη. Τώρα, μετά από χρόνια ξενιτειάς, έρχεται, ως μεγιστάνας του πλούτου και βάζει μπρος τη μηχανή της δράσης: Προσφέρει στους πτωχευμένους πατριώτες της, οικονομική ανάπτυξη, υπό τον όρο ότι θα «τιμωρήσουν» τον παλιό της εραστή, που εξακολουθεί να ζει στο Γκύλλεν…

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ

«Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» είναι σαν μια παραβολή του Ευαγγελίου, όπως λέμε «του ασώτου», ή ακόμα καλύτερα «του τελώνη και του φαρισαίου»… Μόνο που είναι χτισμένη με τα υλικά της γερμανικής διαλεκτικής, έτσι όπως την τελειοποίησε ο Μπρεχτ.

Επειδή όμως είναι παραβολή, είναι ένα έργο συμπαντικό: Το κεντρικό διακύβευμα είναι η αξία μιας ανθρώπινης ζωής απέναντι στην ευημερία της ομάδας.

Με ένα απλό, αλλά ιδιοφυές, εύρημα ο συγγραφέας βρίσκει την ευκαιρία να ξετυλίξει κωμικοτραγικά τους μηχανισμούς της καταναλωτικής τρέλας, της αλόγιστης πίστωσης, του κυνικού αμοραλισμού, της διπρόσωπης ηθικής και της μαζικής ψυχολογίας.

Με απλές καθημερινές σκηνές δημιουργεί παραδείγματα ανθρώπινης ανευθυνότητας και στρουθοκαμηλισμού τόσο απρόβλεπτα, αλλά και τόσο κοινά, που εγγίζουν τα όρια ενός επιτυχημένου ανεκδότου.

Ο Ντύρενματ είναι γιος προτεστάντη ιερέα και εγγονός πολιτικού- και έχει την ευκαιρία με την μοναδική του ευφυϊα, να παρακολουθεί από μικρός την αλλοίωση των ελληνοχριστιανικών ιδανικών στην υπαρκτή ζωή.

Και με την «Επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» στο Γκύλλεν, καταγγέλλει προφητικά μιαν υποκριτική Ευρώπη, που, από τη μια διακηρύσσει καταστατικά τις αρχές της δημοκρατίας και της χριστιανικής αγάπης, κι από την άλλη επιχειρηματολογεί φαρισαϊκά για να συμπράξει αμαχητί στον σιδερένιο μηχανισμό ενός ανταποδοτικού εγκλήματος.

Το έργο μοιάζει σαν μια παρτίδα σκάκι, που το παίζει ο Θεός με το Διάβολο: Τα πιόνια προσεύχονται στο Θεό, αλλά είναι έτοιμα να πάνε με το Διάβολο…

Και ο μέγας σκακιστής Ντύρενματ παρακολουθεί με αγωνία…

Κώστας Ν. Φαρμασώνης

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ


Διασκευή-Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Κώστας Ν. Φαρμασώνης

Κοστούμια – Σκηνικά αντικείμενα: Τζωρτζίνα Κωστοπούλου

Μουσική επιμέλεια: Κώστας Ν. Φαρμασώνης

Χορογραφία tango: Μανώλης Γύφτος

Βοηθός σκηνοθέτη: Δημήτρης Κουτρουμπής

Φωτισμοί-Ηχητικά: Θεόδωρος Ν. Μπίσιας

Φωτογράφιση: Φώτης Δαλιάνης


ΠΑΙΖΟΥΝ (με σειρά εμφάνισης)

Διονυσία Κρεμύδα, Ανθούλα Πουλημένου, Ελένη Μπουτσικάκη, Αγγελική Γκουβούση, Λένα Σιμωνετάτου- Χρυσογένη, Έφη Μίγγα, Ραφαηλία Γύφτου, Μαρία Μπουτσικάκη, Αντρέας Σμάρδας, Μαρία Κρεμμύδα- Σκαρμούτσου, Τάσος Κωνσταντούρος, Θοδωρής Διαμαντόγιαννης, Μοίρα Μπούζιου, Αγγελική Φούφα-Παινέση, Δημήτρης Κουτρουμπής, Χρύσα Λυκούρεση, Γιώργος Καβάσαλης, Χριστίνα Τσιούλου, Σταυρούλα Περεντέ, Γεωργία Αλουπογιάννη-Φούφα, Πέτρος Ψυχογιός,

και οι μικρές: Καλλιάνθη Καρρά και Γεωργία Ψυχογιού

Χορηγός: Περιφέρεια Πελοποννήσου
Συνδιοργανωτής: Δήμος Βόρειας Κυνουρίας

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

ΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΩΡΑ:

Σάββατο, 6 Αυγούστου, ώρα 21:15

ΤΟΠΟΣ: Θέατρο Καλολίμανο- Ξηροπήγαδο

ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΔΕΛΤΙΩΝ ΕΙΣΟΔΟΥ: Κατάστημα Λένας Χρυσογένη: 27550 22206

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ – ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ: 6944915394-6974332585

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.