8/01/2016 04:33:00 μ.μ.
0


Θέμα: Παραμένει το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της Σπάρτης στο σχεδιασμό της περιφέρειας Πελοποννήσου; Υπάρχει και ποιο είναι το εναλλακτικό σχέδιο  της περιφέρειας Πελοποννήσου με δεδομένη την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού  Συμβουλίου και του Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού να απορρίψουν σε κοινή συνεδρίασή τους το αίτημα της Περιφέρειας για τον αποχαρακτηρισμό ως μνημείου του κτηρίου της Χυμοφίξ.

Μια από τις σημαντικότερες αρχαίες πόλεις του κόσμου - για πολλούς ίσως η σημαντικότερη - η Σπάρτη, κινδυνεύει να μείνει χωρίς τη δημιουργία ενός σύγχρονου και κατάλληλα διαμορφωμένου Αρχαιολογικού Μουσείου που θα αποτελέσει σημείο έλξης και αύξησης του τουρισμού, δίνοντας στην πόλη μας το σεβασμό και την αίγλη που της αρμόζει.
Η Περιφέρεια έχει υπογράψει με το ΥΠΠΟ την παράταση της προγραμματικής σύμβασης του 2012 για την εκπόνηση των μελετών και οφείλει να  υλοποιήσει την προγραμματική σύμβαση τώρα που απερρίφθη από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο η ένσταση της Περιφέρειας για τον αποχαρακτηρισμό του διατηρητέου κτίσματος του Χυμοφίξ. Αν υπάρχει εγγεγραμμένη η πίστωση που απαιτείται για την προκήρυξη του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού από την Περιφέρεια Πελοποννήσου πρέπει άμεσα θα ξεκινήσει η διαδικασία για την προκήρυξη.
Η απόφαση που είχε λάβει η Περιφέρεια το 2014 για την παράταση της προγραμματικής σύμβασης περιείχε το διατηρητέο.
Θεωρούμε ότι πρέπει να αναλάβει το ΥΠΠΟ το θέμα και να διερευνήσουμε την δυνατότητα τροποποίησης της προγραμματικής σύμβασης προκειμένου να συμμετέχει και ο δήμος Σπάρτης με χρηματοδότηση για την εκπόνηση των μελετών που προβλέπονται σε αυτήν.
Το σχέδιο πόλης της Σπάρτης είναι του 1985. Με το σχέδιο αυτό εκτός από μερικές λειτουργικές αλλαγές στο σχέδιο πόλης του 1894, έγιναν εντάξεις και επεκτάσεις περιμετρικά του σχεδίου αυτού, στις περιοχές Χαρισίου, Καλογωνιάς, Πλατανιστά, Αγίας Ειρήνης και Χυμοφίξ.  Άρα δεν πρέπει να μας διαφεύγει της προσοχής ότι το σχέδιο πόλης ήταν εκεί από το 1986, το διατηρητέο κτίριο ήταν εκεί από το 1997 (οπότε και κηρύχθηκε). Η εγκληματική εγκατάλειψη του κτιρίου, τόσο από την Εθνική Τράπεζα όσο και από το ελληνικό δημόσιο, δίνει και αυτή το παρόν της στον χώρο του Χυμοφίξ”.
Η δημιουργία νέου Αρχαιολογικού Μουσείου στη Σπάρτη, είναι ένα ζήτημα που αποτελεί πάγιο, καθολικό αλλά και δίκαιο αίτημα του νομού Λακωνίας.
Στηρίζουμε και εμείς από την πλευρά μας τις πρωτοβουλίες φορέων της Σπάρτης και της Λακωνίας αλλά και ενεργών πολιτών για την υλοποίηση επιτέλους ενός στόχου που θυμίζει σύγχρονο γεφύρι της Άρτας.
η Σπάρτη δικαιούται να στεγάσει αξιοπρεπώς τον πολιτισμό, την ιστορία και τον συμβολισμό της, πρόκειται για το μοναδικό αναπτυξιακό έργο στο Νομό που θα δώσει πολύ μεγάλη ώθηση στον τουρισμό και στην δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας, δεν πρέπει να υποστείλουμε την προσπάθειά μας, αλλά αντίθετα, ενωμένοι να αγωνιστούμε για τον κοινό και εύλογο αυτόν στόχο.
Η άμεση προώθησή & ευόδωση του κοινού μας στόχου, πιστεύουμε ακράδαντα, ότι θα επιτευχθεί μόνο μέσα από την συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων θεσμικών φορέων (ΥΠΠΟ, Περιφέρεια, Δήμος Σπάρτης, Βουλευτές κλπ).
Με δεδομένο ότι σήμερα πλέον δεν μιλάμε για αποχαρακτηρισμό και ότι το νέο Μουσείο δεν μπορεί να γίνει αλλού, η κατασκευή του νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης στο ακίνητο όπου και το διατηρητέο κτίριο του Χυμοφίξ, είναι μονόδρομος για τη Σπάρτη και είναι κοινός στόχος όλων.
Για να συμβεί αυτό είναι ανάγκη να δρομολογήσουμε από κοινού πρωτοβουλίες ώστε πραγματικά να ξανανοίξει με ουσιαστικό τρόπο η συζήτηση για το θέμα και να δρομολογηθεί η επίλυση του χρονίζοντος προβλήματος του Μουσείου της Σπάρτης.  Να  διαμορφωθεί ένας σαφής οδικός χάρτης με τα βήματα της διεκδίκησης.  Αυτός  είναι ο απώτερος σκοπός της επερώτησης μας αυτής.
Το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο αποτελεί αδήριτη ανάγκη πλέον για την πόλη της Σπάρτης. Είναι βέβαιη η πολιτισμική, τουριστική και οικονομική αναβάθμιση του τόπου που συνεπάγεται η ανέγερση του νέου μουσείου.
Επιτέλους να αποκτήσει η Σπάρτη - μετά από διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό και σύμφωνα με όλα τα νέα δεδομένα - ένα Αρχαιολογικό Μουσείο αντάξιο της Ιστορίας της.
Η Περιφερειακή Παράταξη «Πελοπόννησος Οικολογική» βλέπουμε το έργο του Νέου Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης ως αναπτυξιακό εργαλείο για τη Λακωνία και για ολόκληρη την Περιφέρεια Πελοποννήσου, γιατί θεωρούμε τη διεθνή φήμη της αρχαίας Σπάρτης ως το μέγιστο συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής.
Ένα Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο που θα ενταχθεί στον παγκόσμιο αρχιτεκτονικό διάλογο και θα προκαλέσει το ενδιαφέρον της ελληνικής και της διεθνούς κοινής γνώμης, συμβολίζοντας την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο.

Για την
Περιφερειακή Παράταξη “Πελοπόννησος Οικολογική”
Δήμητρα Λυμπεροπούλου

Θέμα: Υποβάθμιση περιβάλλοντος και αλλοίωση τοπίου σε σημαντικό βαθμό  από το έργο "Κατασκευή του Τμήματος Φωκιανός - Κυπαρίσσι της οδού «Μύλοι-Άστρος-Λεωνίδιο-Πούλιθρα-Φωκιανός-Κυπαρίσσι»" σε βάρος μιας από τις λίγες παρθένες από ανθρώπινες επεμβάσεις περιοχές της Χώρας.

Ανησυχία για περιβαλλοντικό έγκλημα σε βάρος μιας από τις λίγες παρθένες από ανθρώπινες επεμβάσεις περιοχές της Χώρας και αφορά την κατασκευή του δρόμου Φωκιανός-Κυπαρίσσι όπου σύμφωνα με το υλικό που έχουμε στη διάθεση μας έχει συντελεστεί υποβάθμιση περιβάλλοντος και αλλοίωση τοπίου σε σημαντικό βαθμό.
Ανάστατοι είναι οι πολίτες με περιβαλλοντική ευαισθησία με αφορμή το οδικό έργο Φωκιανός – Κυπαρίσσι. Πρόκειται για τμήμα του ανατολικού οδικού άξονα της Πελοποννήσου που ως σχεδιασμός έρχεται για να ολοκληρώσει ένα πλέγμα οδικών δικτύων. Ωστόσο η κλίμακα του έργου, οι παρεμβάσεις σε ένα περιβάλλον σχεδόν ανέγγιχτο προκαλούν δικαιολογημένα ερωτηματικά και αναγκάζουν πολίτες και ιστοσελίδες να αναδείξουν εικόνες, video και απόψεις για το συγκεκριμένο έργο.  
Είναι αλήθεια πως το θέαμα (φωτογραφιών και video) παραπέμπει σε οξύτατες και δραματικές παρεμβάσεις στο παρθένο περιβάλλον. Οι πολίτες που αντιδρούν μιλούν καταρχήν για υποβάθμιση του περιβάλλοντος και αλλοίωση τοπίου σε σημαντικό βαθμό. Από την άλλη πλευρά είναι αναμενόμενο ότι ένα μεγάλο οδικό έργο έχει και παράπλευρες συνέπειες ειδικά όταν εκτελείται και έως ότου αποδοθεί στους πολίτες και λειτουργήσει.
Το έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ και χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό
πρόγραμμα «Ενίσχυση της προσπελασιμότητας με συγχρηματοδότηση από το
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Αναλυτικά αντικείμενο του έργου αποτελεί η "Κατασκευή του Τμήματος Φωκιανός - Κυπαρίσσι της οδού «Μύλοι-Άστρος-Λεωνίδιο-Πούλιθρα-Φωκιανός-Κυπαρίσσι»" που έχει ενταχθεί στον άξονα προτεραιότητας "01-Α. Οδικές μεταφορές-Διευρωπαϊκό και Διαπεριφερειακό Οδικό Δίκτυο Περιφερειών Αμιγούς Στόχου Σύγκλισης" του Ε.Π. "Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας" του ΕΣΠΑ 2007-2013.  Φορέας του έργου ή της δραστηριότητας: Περιφέρεια  Πελοποννήσου  η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Πελοποννήσου Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων.
Ο δρόμος ξεκινά από τη βόρεια πλευρά του Οικισμού Κυπαρίσσι και
κατευθύνεται βόρεια, καταλήγοντας στον όρμο Φωκιανού. Ο δρόμος χωροθετείται
στην ανατολική πλευρά της Πελοποννήσου και ανατολικά του Πάρνωνα,
χαράσσεται παράλληλα στην ακτή και ενώνει, ανατολικά, το Νομό Λακωνίας με
το Νομό Αρκαδίας. Το συνολικό μήκος της υπό κατασκευής οδού είναι περίπου είκοσι (20) χιλιόμετρα και θα εκτελεσθούν εργασίες, χωματουργικών, τεχνικών, οδοστρωσίας, ασφαλτικών, σήμανσης και ασφάλισης.
Η υποβάθμιση περιλαμβάνει χύδην απορρίψεις μπαζών σχεδόν παντού κατάντη του έργου. Τα μπάζα μάλιστα φτάνουν μέχρι τη θάλασσα και θα συνεχίσουν να πέφτουν με τις βροχές ενώ έχουν φραγματοποιηθεί και ρέματα. Απορίες και ερωτηματικά προκαλούν τυχόν εκ των υστέρων αδειοδότηση παράνομων χωματερών.
Η Λακωνία και η Αρκαδία είναι από τις περιφερειακές ενότητες της Πελοποννήσου  που έχουν ανάγκη από υποδομές. Ξεκαθαρίζουμε ότι δεν είμαστε αντίθετοι στα έργα αρκεί αυτά να υλοποιούνται με αρχές και κανόνες ειδικά όταν αυτά υλοποιούνται σε μια από τις πιο παρθένες από ανθρώπινες επεμβάσεις περιοχές της Χώρας με μεγάλη αισθητική αξία.
Κατανοούμε μάλιστα ότι σε ένα έργο μπορεί να υπάρξουν και «αστοχίες» αρκεί όμως αυτές να είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.
Είναι προφανές ότι αν τηρηθούν οι κανόνες και οι αρχές της δίκαιης και αρμόζουσας ανάπτυξης ο τόπος θα γνωρίσει καλύτερες ημέρες. Όμως αν διαπιστωθεί ότι δεν ισχύουν τα αρμόζοντα στην περιοχή, τότε εύκολα θα εικάζει οποιοσδήποτε  ότι η προικισμένη αυτή περιοχή της Λακωνίας έχει γίνει τοπίο επιχειρηματικής εκμετάλλευσης και κατασκευαστικού «βιασμού».
Με την αφορμή αυτή όμως πρέπει να δούμε σοβαρά στην χώρα μας με το θέμα της απόρριψης της περίσσειας αδρανών από δημόσια έργα, κυρίως ασφαλτόδρομοι αλλά όχι  μόνο, με δεδομένο την ρητή απάντηση σε σχετική ερώτηση του ευρωπαίου επιτρόπου Ποτόσνικ από το 2013 ότι : "δεν υπάρχει διάκριση ιδιωτικών και δημοσίων έργων όσον αφορά τις υποχρεώσεις για την ορθή διαχείριση των αποβλήτων εκσκαφών". 
Γενικότερα όμως πρέπει να ασχοληθούμε με τον προβληματικό τρόπο λειτουργιάς  και υλοποίησης των δημόσιων έργων. Να βελτιωθούν και να υπάρχει διαφάνεια στις διαδικασίες σχεδιασμού, προϋπολογισμού, δημοπράτησης, συμβασιοποίησης, επίβλεψης και παραλαβής των δημοσίων έργων.
Την ανάγκη θέσπισης ανεξάρτητων ελεγκτικών αρχών που θα ελέγχουν τα έργα - συνολικά ή δειγματοληπτικά.
Την ανάγκη στρατηγικού προσανατολισμού της χώρας προς ένα Εθνικό Σχέδιο Δημοσίων Συμβάσεων με μέτρα όπως για παράδειγμα η συστηματοποίηση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών προδιαγραφών και κριτηρίων στις προμήθειες και η μη εξαίρεση των δημόσιων έργων από την υποχρέωση ανακύκλωσης των αδρανών υλικών. 
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω ρωτάτε η Περιφέρεια Πελοποννήσου:
Έχει διαπιστώσει περιβαλλοντικές παραβάσεις ή μη τήρησης των περιβαλλοντικών όρων του έργου; και αν ΝΑΙ ποιες οι ενέργειες της για την αντιμετώπιση τους;

Για την
Περιφερειακή Παράταξη “Πελοπόννησος Οικολογική”
Δήμητρα Λυμπεροπούλου

 Θέμα: Υποβάθμιση περιβάλλοντος και αλλοίωση τοπίου σε σημαντικό βαθμό  από το έργο "Κατασκευή του Τμήματος Φωκιανός - Κυπαρίσσι της οδού «Μύλοι-Άστρος-Λεωνίδιο-Πούλιθρα-Φωκιανός-Κυπαρίσσι»" σε βάρος μιας από τις λίγες παρθένες από ανθρώπινες επεμβάσεις περιοχές της Χώρας.

Ανησυχία για περιβαλλοντικό έγκλημα σε βάρος μιας από τις λίγες παρθένες από ανθρώπινες επεμβάσεις περιοχές της Χώρας και αφορά την κατασκευή του δρόμου Φωκιανός-Κυπαρίσσι όπου σύμφωνα με το υλικό που έχουμε στη διάθεση μας έχει συντελεστεί υποβάθμιση περιβάλλοντος και αλλοίωση τοπίου σε σημαντικό βαθμό.
Ανάστατοι είναι οι πολίτες με περιβαλλοντική ευαισθησία με αφορμή το οδικό έργο Φωκιανός – Κυπαρίσσι. Πρόκειται για τμήμα του ανατολικού οδικού άξονα της Πελοποννήσου που ως σχεδιασμός έρχεται για να ολοκληρώσει ένα πλέγμα οδικών δικτύων. Ωστόσο η κλίμακα του έργου, οι παρεμβάσεις σε ένα περιβάλλον σχεδόν ανέγγιχτο προκαλούν δικαιολογημένα ερωτηματικά και αναγκάζουν πολίτες και ιστοσελίδες να αναδείξουν εικόνες, video και απόψεις για το συγκεκριμένο έργο.  
Είναι αλήθεια πως το θέαμα (φωτογραφιών και video) παραπέμπει σε οξύτατες και δραματικές παρεμβάσεις στο παρθένο περιβάλλον. Οι πολίτες που αντιδρούν μιλούν καταρχήν για υποβάθμιση του περιβάλλοντος και αλλοίωση τοπίου σε σημαντικό βαθμό. Από την άλλη πλευρά είναι αναμενόμενο ότι ένα μεγάλο οδικό έργο έχει και παράπλευρες συνέπειες ειδικά όταν εκτελείται και έως ότου αποδοθεί στους πολίτες και λειτουργήσει.
Το έργο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ και χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό
πρόγραμμα «Ενίσχυση της προσπελασιμότητας με συγχρηματοδότηση από το
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Αναλυτικά αντικείμενο του έργου αποτελεί η "Κατασκευή του Τμήματος Φωκιανός - Κυπαρίσσι της οδού «Μύλοι-Άστρος-Λεωνίδιο-Πούλιθρα-Φωκιανός-Κυπαρίσσι»" που έχει ενταχθεί στον άξονα προτεραιότητας "01-Α. Οδικές μεταφορές-Διευρωπαϊκό και Διαπεριφερειακό Οδικό Δίκτυο Περιφερειών Αμιγούς Στόχου Σύγκλισης" του Ε.Π. "Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας" του ΕΣΠΑ 2007-2013.  Φορέας του έργου ή της δραστηριότητας: Περιφέρεια  Πελοποννήσου  η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Πελοποννήσου Τμήμα Συγκοινωνιακών Έργων.
Ο δρόμος ξεκινά από τη βόρεια πλευρά του Οικισμού Κυπαρίσσι και
κατευθύνεται βόρεια, καταλήγοντας στον όρμο Φωκιανού. Ο δρόμος χωροθετείται
στην ανατολική πλευρά της Πελοποννήσου και ανατολικά του Πάρνωνα,
χαράσσεται παράλληλα στην ακτή και ενώνει, ανατολικά, το Νομό Λακωνίας με
το Νομό Αρκαδίας. Το συνολικό μήκος της υπό κατασκευής οδού είναι περίπου είκοσι (20) χιλιόμετρα και θα εκτελεσθούν εργασίες, χωματουργικών, τεχνικών, οδοστρωσίας, ασφαλτικών, σήμανσης και ασφάλισης.
Η υποβάθμιση περιλαμβάνει χύδην απορρίψεις μπαζών σχεδόν παντού κατάντη του έργου. Τα μπάζα μάλιστα φτάνουν μέχρι τη θάλασσα και θα συνεχίσουν να πέφτουν με τις βροχές ενώ έχουν φραγματοποιηθεί και ρέματα. Απορίες και ερωτηματικά προκαλούν τυχόν εκ των υστέρων αδειοδότηση παράνομων χωματερών.
Η Λακωνία και η Αρκαδία είναι από τις περιφερειακές ενότητες της Πελοποννήσου  που έχουν ανάγκη από υποδομές. Ξεκαθαρίζουμε ότι δεν είμαστε αντίθετοι στα έργα αρκεί αυτά να υλοποιούνται με αρχές και κανόνες ειδικά όταν αυτά υλοποιούνται σε μια από τις πιο παρθένες από ανθρώπινες επεμβάσεις περιοχές της Χώρας με μεγάλη αισθητική αξία.
Κατανοούμε μάλιστα ότι σε ένα έργο μπορεί να υπάρξουν και «αστοχίες» αρκεί όμως αυτές να είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.
Είναι προφανές ότι αν τηρηθούν οι κανόνες και οι αρχές της δίκαιης και αρμόζουσας ανάπτυξης ο τόπος θα γνωρίσει καλύτερες ημέρες. Όμως αν διαπιστωθεί ότι δεν ισχύουν τα αρμόζοντα στην περιοχή, τότε εύκολα θα εικάζει οποιοσδήποτε  ότι η προικισμένη αυτή περιοχή της Λακωνίας έχει γίνει τοπίο επιχειρηματικής εκμετάλλευσης και κατασκευαστικού «βιασμού».
Με την αφορμή αυτή όμως πρέπει να δούμε σοβαρά στην χώρα μας με το θέμα της απόρριψης της περίσσειας αδρανών από δημόσια έργα, κυρίως ασφαλτόδρομοι αλλά όχι  μόνο, με δεδομένο την ρητή απάντηση σε σχετική ερώτηση του ευρωπαίου επιτρόπου Ποτόσνικ από το 2013 ότι : "δεν υπάρχει διάκριση ιδιωτικών και δημοσίων έργων όσον αφορά τις υποχρεώσεις για την ορθή διαχείριση των αποβλήτων εκσκαφών". 
Γενικότερα όμως πρέπει να ασχοληθούμε με τον προβληματικό τρόπο λειτουργιάς  και υλοποίησης των δημόσιων έργων. Να βελτιωθούν και να υπάρχει διαφάνεια στις διαδικασίες σχεδιασμού, προϋπολογισμού, δημοπράτησης, συμβασιοποίησης, επίβλεψης και παραλαβής των δημοσίων έργων.
Την ανάγκη θέσπισης ανεξάρτητων ελεγκτικών αρχών που θα ελέγχουν τα έργα - συνολικά ή δειγματοληπτικά.
Την ανάγκη στρατηγικού προσανατολισμού της χώρας προς ένα Εθνικό Σχέδιο Δημοσίων Συμβάσεων με μέτρα όπως για παράδειγμα η συστηματοποίηση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών προδιαγραφών και κριτηρίων στις προμήθειες και η μη εξαίρεση των δημόσιων έργων από την υποχρέωση ανακύκλωσης των αδρανών υλικών. 
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω ρωτάτε η Περιφέρεια Πελοποννήσου:
Έχει διαπιστώσει περιβαλλοντικές παραβάσεις ή μη τήρησης των περιβαλλοντικών όρων του έργου; και αν ΝΑΙ ποιες οι ενέργειες της για την αντιμετώπιση τους;


0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.