10/07/2016 06:59:00 μ.μ.
0
Ο Οκτώβριος είναι ο μήνας κατά τον οποίο ένα μεγάλο μέρος των μαθητών περνάει από το στάδιο της δευτεροβάθμιας σε αυτό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η κατά καιρούς ξακουστή έννοια της “φοιτητικής ζωής” είναι πλέον γεγονός και οι φοιτητές αρχίζουν να κάνουν τα πρώτα τους σχέδια για το πώς θα την διαμορφώσουν όσο το δυνατόν πιο ευχάριστη, αποδοτική και ψυχαγωγική.


Είναι ίσως για πολλούς η πρώτη ευκαιρία να δοκιμαστούν μακριά από τη ζεστή αγκαλιά της οικογένειας, να αυτοσυντηρηθούν, να αντιμετωπίσουν κάποιες καταστάσεις με μοναδικό τους σύμμαχο τον εαυτό τους και να αντιληφθούν τα όριά τους.

Όπως και να έχει πάντως, είναι πραγματικά γεγονός ότι η φοιτητική ζωή είναι μια μοναδική εμπειρία για όλους όσους την γευθούν και τα χρόνια τα οποία διαρκεί πολλές φορές αναμοχλεύονται στη μνήμη μας για όσο ζούμε.

Στο στόχαστρο της Επιστήμης της Διατροφής και Διαιτολογίας μπαίνουν οι συνθήκες σίτισης των φοιτητών, καθώς και όποιοι κίνδυνοι κρύβονται πίσω από την παρθενική –ίσως- προσπάθεια κάποιων εξ’ αυτών να αυτοσυντηρηθούν διατροφικά.

Παρακάτω παρατίθενται κάποιες συμβουλές για την ομαλή κατάσταση θρέψης των φοιτητών, καθώς και το τι πρέπει να προσέξουν ιδιαιτέρως όλο το χρονικό διάστημα της φοίτησής τους:

Αποφυγή έτοιμων φαγητών από εξωτερικές παραγγελίες: Υπήρξε πάντα η εύκολη λύση για όλους, αλλά κρύβει σοβαρότατους κινδύνους για την υγεία μας. Κατά πρώτον τα έτοιμα φαγητά ίσως να υπόκεινται σε αλλοίωση, λόγω συχνής τους έκθεσης εκτός ψυγείου στα καταστήματα και δεύτερον είναι πλούσια σε λιπαρά, λόγω του ότι εμπλουτίζονται με λάδι ή βούτυρο για ενίσχυση της γεύσης.
Προτίμηση σίτισης σε φοιτητική εστία και απαίτηση από τη σχολή παροχής κάρτας σίτισης: Το εκάστοτε εκπαιδευτικό ίδρυμα είναι πάντα υπεύθυνο για τις διατροφικές παροχές προς τους φοιτητές και συχνά υπόκειται σε υγειονομικούς ελέγχους. Με αυτόν τον τρόπο μειώνονται οι πιθανότητες αλλοίωσης τροφίμων και ο κίνδυνος τροφικής δηλητηρίασης, λόγω της υψηλής ευθύνης που φέρει το προσωπικό της κουζίνας – μαγειρείων.
Προτίμηση μαγειρέματος στο σπίτι: Αν πάλι οι υποχρεώσεις δεν επιτρέπουν τη μετακίνηση σε εστία για φαγητό, δοκιμάστε τις ικανότητές σας στο μαγείρεμα στο σπίτι σας, μόνοι ή με τη βοήθεια κάποιου φίλου. Σίγουρα αν το αποτέλεσμα δεν είναι το καλύτερο στα αρχικά στάδια, με τον καιρό θα βελτιωθείτε. Προτιμήστε το μαγείρεμα να έχει σαν βάση το φούρνο ή την κατσαρόλα και όχι το τηγάνι, δηλαδή ενδώστε στο ψητό ή βραστό φαγητό και όχι στο τηγανητό.
Λήψη πρωινού, ελαφρύ βραδινό και ικανοποιητικό μεσημεριανό γεύμα: Το πρωινό είναι το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας και δεν θα πρέπει να παραβλέπεται. Συνδυάστε γάλα με δημητριακά ή χυμό με φρυγανιές και μέλι ώστε να ξεκινήσει η ημέρα σας με ενέργεια και δύναμη. Φάτε ένα ικανοποιητικό μεσημεριανό όταν επιστρέψετε από τη σχολή, το οποίο θα συνοδεύσετε με σαλάτα και 1-2 φέτες ψωμί. Το βραδινό να είναι κάτι ελαφρύ πχ. σαλάτα ή γιαούρτι με φρυγανιές ή 1 τοστ, ώστε να αποφευχθούν γαστρεντερικές διαταραχές κατά τον ύπνο και να ξυπνήσετε πιο ανάλαφροι το επόμενο πρωί.
Αποφυγή αλκοόλ , καφέ και τσιγάρου: Συνήθως στις φοιτητικές παρέες κυρίαρχο ρόλο έχει το αλκοόλ, καθώς οι συνεστιάσεις και τα πάρτυ είναι πολύ συχνά φαινόμενα. Κρατείστε την ποσότητα του αλκοόλ σε μέτρο (3-4 ποτήρια ανά εβδομάδα) και όσοι καπνίζετε φροντίστε να το μειώσετε, καθώς το κάπνισμα εξολοθρεύει τη βιταμίνη C, συστατικό με μεγάλο ρόλο στην πνευματική διαύγεια. Ο καφές πάντα είναι ο σύμμαχος του διαβάσματος, αλλά πρέπει και αυτός να καταναλώνεται με μέτρο διότι διεγείρει το νευρικό σύστημα και αυξάνει το άγχος.
Έξυπνες αγορές στα κυλικεία των σχολών: Επειδή και αυτά συμπεριλαμβάνονται σε εξωτερικούς παράγοντες σίτισης, φροντίστε να αγοράζετε ελεγμένα τυποποιημένα προϊόντα, με προτίμηση σε κρύα σάντουιτς ,χυμούς και τοστ.
Ιδιαίτερη προσοχή σε περιόδους εξεταστικής: Χρειάζεται τη συγκεκριμένη περίοδο να επανδρώσετε όλες σας τις δυνάμεις, με πνεύμα ξεκούραστο και υγιές. Αποφύγετε τα βαριά φαγητά, τα τηγανητά και τα καυτερά και προτιμήστε κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, ζυμαρικά, ρύζι, πατάτες και όσπρια μαγειρεμένα στεγνά (ψητά ή βραστά). Η ποσότητα να είναι μέτρια για αποφυγή λήθαργου κατά το διάβασμα και ενισχύστε τη μνήμη σας με ένα μικρό γλυκό ανά ημέρα, το οποίο να έχει ως βάση τη σοκολάτα.
Χρήση συμπληρωμάτων πολυβιταμινών: Ενισχύστε την άμυνα του οργανισμού σας με την κατανάλωση ημερησίως ενός συμπληρώματος διατροφής, το οποίο θα σας καλύψει τις ανάγκες σε μέταλλα, ιχνοστοιχεία και βιταμίνες.
Συχνή καθαριότητα στο σπίτι: Ειδικά στο χώρο της κουζίνας απαιτείται αντιμικροβιακή καθαριότητα, για αποφυγή δημιουργίας εστιών βακτηρίων και μικροβίων.
Συχνός έλεγχος του σωματικού βάρους: Η καινούργια σας ζωή συχνά σας κάνει να μην ασχολείστε με τον εαυτό σας, λόγω φόρτου υποχρεώσεων. Ελέγξτε συστηματικά το σωματικό σας βάρος και αν δείτε ότι μειώθηκε ή αυξήθηκε, αυξήστε ή μειώστε αντίστοιχα την κατανάλωση φαγητού ή απευθυνθείτε σε ειδικό διαιτολόγο για συμβουλές.
Μέριμνα πληρότητας του ψυγείου σε τρόφιμα: Φροντίστε το ψυγείο σας να είναι πάντα εφοδιασμένο με βασικά τρόφιμα όπως γάλα, τυρί, ψωμί, φρούτα και λαχανικά, καθώς επίσης και με γρήγορες λύσεις όπως πχ. υλικά για τοστ.
Οι γονείς να προμηθεύουν στις επισκέψεις τους με φαγητά τους φοιτητές: Σίγουρα πολλές φορές θα αναπολήσετε το φαγητό της μαμάς, αλλά αυτό δεν είναι και τόσο μακρυά, καθώς οι γονείς κατά τις επισκέψεις τους θα πρέπει να ρωτούν το φοιτητή ποιο φαγητό έχει καιρό να φάει και να το ετοιμάζουν. Στο ψυγείο μπορεί να διατηρηθεί έως και τρεις ημέρες, με αποτέλεσμα ο φοιτητής να ικανοποιεί και τις γαστρονομικές του ανάγκες, έστω και λιγότερα συχνά.


Γιάννης Ηλίας – Κλινικός Διαιτολόγος | Διατροφολόγος

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.