autostavropoulos.gr

4/10/2017 08:35:00 π.μ.
0

Του Δημητρίου Μπαλτατζή Δρ. Φ. και θεολόγο (πρώην Σχολικό Σύμβουλο Άργους)


Το περασμένο Σάββατο, την 1η Απριλίου του 2017, το τμήμα της ΑΣΠΑΙΤΕ του παραρτήματος Άργους  και η αργειακή κοινωνία τίμησαν στην αίθουσα τέχνης και πολιτισμού ‘ ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ’ τον άξιο και αείμνηστο παιδαγωγό Σπύρο Κρίβα. Αξίζουν, κατά τη γνώμη μου, θερμά συγχαρητήρια στους  διοργανωτές της ημερίδας και ιδιαίτερα στον διευθυντή  ΕΠΠΑΙΚ – ΠΕΣΥΠ  δρ.  κ. Μουσταϊρα Παναγιώτη. Εκεί ακούστηκαν σκέψεις για τη συμβουλή του στην Παιδαγωγική Επιστήμη και στη παιδεία γενικότερα. Επίσης ακούστηκαν περιστατικά από τα παιδικά του βιώματα στο Άργος, όπως μας τα περιέγραψε ένας συμμαθητής του αείμνηστου καθηγητή Σπύρου Κρίβα. Οι επιδόσεις του ήταν εξαιρετικές τόσο  κατά τα παιδικά όσο και κατά τα εφηβικά του χρόνια. Διέπρεψε  και στον τομέα της μουσικής,  και ειδικότερα  σε κάποια εκκλησιαστική χορωδία.
Θα ήθελα κι εγώ με τη σειρά μου να  αφιερώσω μερικές σκέψεις μου για τον  άξιο παιδαγωγό κ. Σπύρο Κρίβα. Ο αείμνηστος  Σπύρος ήταν άνθρωπος απλός, καταδεχτικός, ενθαρρυντικός στις σχέσεις του με όλους τους ανθρώπους και ειδικά με τους εκπαιδευτικούς. Τον   διέκρινε η κριτική σκέψη  και η αληθινή παιδαγωγική σχέση με τα παιδιά, τους φοιτητές και τους εκπαιδευτικούς. Στον  καθηγητή αυτό βρήκε η Παιδαγωγική Επιστήμη το παιδί της.  Κι αυτό γιατί ήταν σφαιρικός, δημιουργικός και με πρωτότυπη σκέψη. Ήταν συνάμα γλυκομίλητος και  τιμούσε τον δάσκαλο και το συνάνθρωπό του.  Ο Σπύρος ήταν γεννημένος δάσκαλος και αξίζει να σημειωθεί πως  συγκαταλεγόταν ανάμεσα στους μεγάλους καθηγητές τις παιδαγωγικής επιστήμης.
Μετά την απόκτηση  του πτυχίου μου, το 1990-91, από τη θεολογική σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, βρέθηκα σε αναζήτηση κάποιου μεταπτυχιακού προγράμματος που θα αφορούσε στις  Παιδαγωγικές Σχολές. Οδηγήθηκα λοιπόν στο Πανεπιστήμιο των Πατρών, όπου είχα προηγουμένως  πληροφορηθεί ότι βρισκόταν  ο Αργείος καθηγητής.  Με καλοδέχτηκε στο γραφείο του, μου χαμογέλασε και με ενθάρρυνε για την απόκτηση μεταπτυχιακού τίτλου στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας. Στο τμήμα του δεν υπήρχε αυτή η δυνατότητα και  μου  πρότεινε να συζητήσω με τον επίσης άξιο καθηγητή, αείμνηστο κύριο Κοσμόπουλο. Για μερικούς μήνες είχα τη χαρά να διατηρώ επαφή με τον κύριο Κοσμόπουλο παρόλο που τελικά δεν καρποφόρησε μέσω κάποιου μεταπτυχιακού προγράμματος. Ωστόσο έβρισκα την ευκαιρία να συναντιέμαι με τον κύριο Κρίβα και να συζητάμε ζητήματα σχετικά με τα παιδαγωγικά αλλά και το Άργος.
Αργότερα, το 1995-95,   έκανα και την εξομοίωση   στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, όπου είχα φυσικά τη δυνατότητα και την ευκαιρία να κουβεντιάζω με διάφορους καθηγητές  του Πανεπιστημίου Πατρών και ειδικά με τον αείμνηστο καθηγητή κ. Σπύρο Κρίβα.  Όλο αυτό το διάστημα διέκρινα έναν άνθρωπο γεμάτο παιδαγωγική αγάπη  που με ενθάρρυνε να συνεχίσω τον αγώνα μου για μεταπτυχιακές σπουδές. Ο  καθηγητής αυτός μου μεταλαμπάδευσε την αγάπη   για τα γράμματα και την υπομονή και επιμονή στον αγώνα μου για μεταπτυχιακές σπουδές. Φυσικά ποτέ δεν παρέβλεπε να μου μιλά με πάθος για το  Άργος αλλά και για  τις αναμνήσεις που είχε.
Αργότερα δόθηκε η ευκαιρία να μεταφερθώ  οικογενειακά με απόσπαση  στη Γερμανία  για εργασία και φυσικά ως στόχο μου εξακολουθούσα να έχω τις  μεταπτυχιακές σπουδές . Με τον αείμνηστο καθηγητή τότε  ήταν δύσκολη η επικοινωνία μας.   Ωστόσο στο νέο έδαφος δόθηκαν οι κατάλληλες ευκαιρίες για μεταπτυχιακές σπουδές  και μάλιστα απέκτησα και το ποθούμενο που ήταν το διδακτορικό φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Ερλάγκεν- Νηρεμβέργη.      Δηλαδή μετά από τις βασικές σπουδές μου στην Ακαδημία, ακολούθησαν το Πτυχίο Εξομοίωσης, το Πτυχίο ΑΣΕΤΕΜ/ΣΕΛΕΤΕ, το Πτυχίο Θεολογίας Θεολογικής Σχολής Αθηνών και οι  Μεταπτυχιακές Σπουδές στην ακαδημία Dillingen (Γερμανία) ως σχολικού συμβούλου.  Πραγματοποίησα  μια  πανελλαδική εμπειρική έρευνα από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές, για το μάθημα των θρησκευτικών από ψυχολογικής, παιδαγωγικής και διδακτικής διάστασης στο Δημοτικό Σχολείο, μετά από έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.  Η πανελλαδική εμπειρική έρευνα έγινε για δεύτερη φορά αργότερα και τα πορίσματα δημοσιεύτηκαν σε διάφορα βιβλία μου. Όταν αργότερα γύρισα στην Ελλάδα ως κάτοχος του διδακτορικού διπλώματος και με περισσότερα προσόντα για να διεκδικήσω τη θέση του σχολικού συμβούλου στο Άργος, άρχισα να επικοινωνώ πάλι με το Πανεπιστήμιο της Πάτρας. Ο αείμνηστος ήταν πάντα καλοσυνάτος, ευχάριστος και με ενθάρρυνε στον αγώνα μου να γίνω ένας σωστός παιδαγωγός και να ενισχύω θετικά  τους δασκάλους.  
Στο μεταξύ, στο Πανεπιστήμιο των Πατρών δημιουργήθηκε μια θέση Λέκτορα στον τομέα της θρησκευτικής αγωγής.  Προσωπικά χάρηκα και αγωνίστηκα να πετύχω την εκλογή μου στη θέση αυτή.  Φυσικά άρχισε πάλι η επικοινωνία μου με τον αείμνηστο καθηγητή. Είχα γράψει μέχρι τότε επτά βιβλία με θρησκευτικό και φιλοσοφικό περιεχόμενο. Ο αείμνηστος με συνεχάρη  και με παρότρυνε να συνεχίσω. Μου τόνισε την αξία και τη σημασία της θρησκευτικής αγωγής στην εκπαίδευση και στην διαμόρφωση του χαρακτήρα του παιδιού. Μου ανέφερε πως τη θέση του Λέκτορα θα έπρεπε να την αποκτήσει ο καλύτερος κι εγώ συμφώνησα.  Στην εκπαίδευση και σε διάφορες θέσεις , όπου και να βρίσκονται αυτές, θα πρέπει να πηγαίνουν οι συνάδελφοι με δίκαια και αξιολογικά  κριτήρια. Η παιδεία διδάσκει ήθος, αρετή, αγάπη, υπομονή και δικαιοσύνη και είναι αδύνατον ένας  εκπαιδευτικός να πάει σε μια διευθυντική  θέση στην εκπαίδευση χωρίς να αποτελεί και ο ίδιος υπόδειγμα. Ο αείμνηστος καθηγητής υπερτόνιζε πως  τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να βλέπουν σωστά παραδείγματα και υποδείγματα στην κοινωνία για να τα υιοθετήσουν και να τα μιμηθούν.
Τα Πανεπιστήμια οφείλουν να λειτουργούν υποδειγματικά στην κοινωνία μας και λόγω μόρφωσης και λόγω θέσης.   Κάποια διαδικαστικά προβλήματα παρουσιάστηκαν τότε κι έτσι άργησε η εκλογή Λέκτορα για τη θέση στον τομέα της θρησκευτικής αγωγής. ¨Ήταν φυσικά για μένα μια ευκαιρία να επικοινωνώ με τους καθηγητές και ειδικά με τον  αείμνηστο κύριο Κρίβα. Ο ίδιος  με βοηθούσε πολύ και με συμβούλευε  για τα διάφορα διαδικαστικά ζητήματα που χρειάζονταν. Τελικά,  όπως ήταν φυσικό, εκλέχτηκε ο καλύτερος για τη θέση αυτή. Στο σύνολο των 11 υποψηφίων, εγώ κατέλαβα την 4η θέση. Ο πρώτος που εκλέχθηκε για τη θέση του Λέκτορα στο Πανεπιστήμιο των Πατρών φυσικά ήταν κατά πολύ καλύτερός μου. Το Πανεπιστήμιο των Πατρών είναι άξιο και σοβαρό Πανεπιστήμιο και βοηθάει πολύ την εκπαίδευση και τους εκπαιδευτικούς. Έχει βγάλει άξιους εκπαιδευτικούς και ικανά στελέχη της πατρίδας μας. Αξίζει να σημειωθεί πως το Πανεπιστήμιο της Πάτρας συμβάλλει με τη παιδαγωγική επιστήμη και με τους διάφορους τομείς που διαθέτει  στην εξέλιξη και στην ποιοτική αναβάθμιση της παιδείας μας. Στην ποιοτική αναβάθμιση του Πανεπιστημίου συνέβαλε κατά πολύ και ο αείμνηστος καθηγητής με την επιστήμη του και με το ήθος του.
Αργότερα επιλέχθηκα από το Υπουργείο Παιδείας στη θέση του Σχολικού Συμβούλου στην περιοχή του Άργους . Τότε κάλεσα αρκετούς αξιότιμους καθηγητές   από την Πάτρα για να συμβάλλουν στην επιμόρφωση των δασκάλων της περιοχής μου. Ευχαριστώ θερμά όλους τους καθηγητές που μας βοήθησαν στην ποιότητα και στην αναβάθμιση της παιδείας μας. Ειδικά με τον αείμνηστο πολλές φορές ήμουν σε επικοινωνία και πάντα μας βοηθούσε  με διάφορες παιδαγωγικές συμβουλές. Όπως ήταν φυσικό ήρθε και μας μίλησε για την ποιότητα της εκπαίδευσης και για το σύγχρονο ρόλο του δασκάλου. Διαρκώς  μας τόνιζε  πως θα πρέπει να είμαστε υπερήφανοι που είμαστε εκπαιδευτικοί και πως ο ρόλος μας είναι πολύ σημαντικός για τη εξέλιξη της παιδείας μας και γενικότερα της πατρίδας μας.
Ο  κ. Σπύρος Κρίβας  γνώριζε πως έχω αποφοιτήσει από  τη θεολογική σχολή και πως έχω μια τάση και προς τη  θρησκευτική παιδεία. Έβλεπα και βλέπω την παιδεία μας σφαιρικά και δημιουργικά και επίσης θεωρούσα και θεωρώ, ότι η θρησκευτική παιδεία είναι το αλάτι της εκπαίδευσης. Ο αείμνηστος συμφωνούσε με αυτές μου τις θέσεις. Μου ανέφερε ότι τα Θρησκευτικά είναι πολύ σημαντικά στην παιδεία και συμβάλλουν στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Μάλιστα μου τόνιζε πως στο Πανεπιστήμιο  ο τομέας αυτός είναι πολύ σημαντικός και  βοηθάει στη γενική και ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Επίσης, επεσήμαινε  ότι τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα καλό θα είναι να έχουν αυτόν τον τομέα της θρησκευτικής εκπαίδευσης στο πρόγραμμά τους, επειδή έτσι επιμορφώνεται  ο δάσκαλος στο Πανεπιστήμιο καλύτερα,  σφαιρικότερα, πολυποίκιλα  και με κριτική σκέψη.  
Ο αείμνηστος καθηγητής ήταν επίσης πολύ δημοκρατικός και σεβόταν τον συνομιλητή του.  Του έδινε το χώρο να εκφράσει την άποψή του κι ύστερα συμπλήρωνε εκείνος τη δική του. Επαινούσε τους εκπαιδευτικούς για την προσπάθεια που κατέβαλλαν και το έργο που προσέφεραν. Θέλοντας να συμβάλλω κι εγώ από τη µεριά µου, στο ελάχιστο που µπορώ, στην κοινή προσπάθεια για να τιμήσω τον αείμνηστο καθηγητή, σκέφτηκα να γράψω μερικές απόψεις για αυτόν τον  άξιο  Αργείο παιδαγωγό.  Ο καθηγητής έφυγε από κοντά μας και άφησε ανεκπλήρωτο κενό στους εκπαιδευτικούς, στο Πανεπιστήμιο και κυρίως στην κοινωνία μας, που τόσο πολύ αγάπησε. Κανείς δεν θα ξεχάσει πως προσέφερε πολλά στην παιδαγωγική επιστήμη,  στην περιβαλλοντική εκπαίδευση,  στη συμβουλευτική και στον επαγγελματικό προσανατολισμό.   
Προσωπικά χαίρομαι με τους καθηγητές που έχουν προοδευτικές αντιλήψεις για τα κοινωνικά δρώμενα και συγχρόνως   σέβονται την παράδοση του λαού μας και τον ελληνοχριστιανικό πολιτισμό μας.  Ο αείμνηστος σεβόταν τον ελληνορθόδοξο πολιτισμό μας, όχι μόνο επειδή το γράφει το Σύνταγμά μας και το θέλει  η συντριπτική πλειοψηφία του λαού μας, αλλά επειδή  θεωρούσε ο ίδιος, ότι είναι σπουδαίος και συμβάλλει στην εξέλιξη και πρόοδο της κοινωνίας μας.
Θέλοντας λοιπόν κι εγώ να αποτίσω έναν φόρο τιμής προς αυτόν τον άξιο Αργείο παιδαγωγό  έγραψα τα λιγότερα, που θα μπορούσαν να περιγράψουν το μεγαλείο του. Ο Σπύρος δεν έφυγε από κοντά μας· υπάρχουν τα βιβλία που μας άφησε, υπάρχουν οι σημερινοί εκπαιδευτικοί και τα στελέχη της εκπαίδευσης που έχουν μαθητεύσει κοντά του, υπάρχουν οι φίλοι του, υπάρχουμε όλοι εμείς οι  εκπαιδευτικοί του Άργους που δεν θα τον ξεχάσουμε ποτέ.  Ευχόμενος το καλύτερο δυνατό σε όλους και όλες, ας αναπαύσει ο Θεός την ψυχή του Σπύρου, που  κουράστηκε και τόσο πολύ  αγάπησε το δημιούργημα του Θεού, τον  άνθρωπο.  Ας είναι αιωνία η μνήμη του!


0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ' αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.