autostavropoulos.gr

8/19/2017 12:36:00 μ.μ.
0

Η Ορθόδοξη Πίστη μας, η διαχρονική κι ενιαία ελληνική γλώσσα, η αλληλεγγύη και η αλληλοβοήθεια μέσα στην κοινότητα, οι οικογενειακοί δεσμοί, οι χοροί μας και τα δημοτικά τραγούδια, η βυζαντινή ψαλμωδία και αγιογραφία, η λαϊκή τέχνη, η Ιστορία μας και η μνήμη των ηρώων, τα ήθη και τα έθιμα, τα σπουδαία λαογραφικά μας μουσεία, η αισιοδοξία για το μέλλον, αυτά και πολλά άλλα είναι τα στοιχεία στα οποία μπορεί να βασισθεί μία πνευματική αναγέννηση, μία νέα ηθική και πολιτιστική ανάταση του Ελληνισμού.

Έχω κάνει επί επτά χρόνια στο εξωτερικό για εργασία και σπουδές και ξέρω καλά το πνεύμα των πατριωτών μας που βρίσκονται εκτός Ελλάδας. Η Ορθοδοξία και η Γλώσσα κρατάει τον Ελληνισμό στο εξωτερικό. Επισημαίνω με έμφαση το γεγονός ότι ὁ Κόντογλου σπούδασε στο Παρίσι, αλλά δεν αλλοιώθηκε, δεν φράγκεψε, δεν έγινε ξενομανής. Το ίδιο βλέπουμε έναν αιώνα πριν με τον Διονύσιο Σολωμό, ο οποίος σπούδασε στην Ιταλία, αλλά επέστρεψε περισσότερο Έλληνας και Ορθόδοξος. Το μήνυμα είναι ότι τα παιδιά μας θα πρέπει από μικρά να τα εφοδιάζουμε με Χριστό και Ελλάδα. Αν έχουν ελληνορθόδοξη αγωγή από την οικογένεια, όπου και αν βρεθούν αργότερα, όσες ξένες επιδράσεις και αν δεχθούν, θα παραμείνουν δημιουργικοί Έλληνες.

Ο Κόντογλου αξιοποίησε φυσικά τις γνώσεις που απέκτησε στο Παρίσι, αλλά πάντα με υπόβαθρο Ελληνορθόδοξο και με στόχο την προσαρμογή του μηνύματός του στις ανάγκες της εποχής. Έτσι και σήμερα. Μην έχουμε ενδοιασμούς αν τα παιδιά μας φεύγουν για λίγα ή πολλά χρόνια σε Πανεπιστήμια της Ευρώπης και των ΗΠΑ, ή και αν εργάζονται. Δεν κινδυνεύουν να αφελληνισθούν αν εμείς οι γονείς και οι δάσκαλοι τους έχουμε αναθρέψει ελληνορθόδοξα. Μάλιστα θα αξιοποιηθούν κάθε γνώση και εμπειρία εργασίας για το καλό του Ελληνισμού. Αντιθέτως αν αφήσουμε τα παιδιά μας να διαπαιδαγωγούνται μόνο μια ξερή γνώση χωρίς αξίες και ιδέες του Ελληνορθόδοξου πολιτισμού τότε και εντός της Ελλάδας, πάλι ανελλήνιστοι θα γίνουν.

Γενικά η παιδεία του ανθρώπου και ως αποτέλεσμα της διαδικασίας μάθησης, δεν σχετίζεται μονομερώς με τη γνωσιολογική κατάρτιση, αλλά και με την εμπειρική διαδικασία, η οποία συνδέεται με τη πνευματική και ηθική καλλιέργεια του νέου ανθρώπου. Ο σκοπός της Παιδείας, όπως τον ορίζει το Σύνταγμα και όπως τον διδάσκει επί αιώνες η Εκκλησία, η Φιλοσοφία και η Παιδαγωγική, είναι να διαπλάθει ολοκληρωμένες προσωπικότητες, όχι μόνον δια των γνώσεων (τις οποίες σήμερα μπορεί να αποκτήσει ο οιοσδήποτε και μέσω του internet) αλλά κυρίως δια της διδασκαλίας της αρετής. Μας αξίζει, μια Παιδεία με την τρισυπόστατη διάστασή της ως εκπαίδευση, μόρφωση και ηθική καλλιέργεια. Παρατηρούμε ωστόσο, ότι, δυστυχώς, το σημερινό εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι προσανατολισμένο στον επιστημονισμό, ως προέκταση του ορθολογισμού, με αποτέλεσμα την ασύμμετρη ανάπτυξη του μαθητή αφού το σύστημα περιορίζεται ως επί το πλείστον στην καλλιέργεια μόνο της λογικής του. Η μονομέρεια αυτή, είπε, συνδέεται και από την τάση καλλιέργειας στο μαθητή στάσεων και αξιών ξένων προς την δική μας περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Η αξία του ελληνορθόδοξου πολιτισμού μας έγκειται ότι η προσφορά του έγκειται όχι στη γνωσιολογική, αλλά στην παιδαγωγική διάσταση του περιεχομένου του, την οποία κομίζει ως ηθική αγωγή η ελληνορθόδοξη χριστιανική πίστη και παράδοση την οποία θα πρέπει να έχουν ως βάση και επίκεντρο η παιδεία μας.

Ένα μεγάλο μέρος του ελληνορθόδοξου πολιτισμού μας ήρθε από τις χαμένες πατρίδες μας. Εμείς σήμερα θα πρέπει με κάθε ευκαιρία να τιμούμε τους Αγίους μας και Ελληνορθόδοξη παράδοσή της Μικράς Ασίας, του Πόντου και της Ανατολικής Θράκης. Δηλώνουμε δε προς κάθε κατεύθυνση ότι επιθυμούμε την ειρήνη με τους γείτονες, όχι όμως εις βάρος της ιστορικής αλήθειας. Ζητούμε την πλήρη αναγνώριση της Μικρασιατικής, της Ανατολικής Θράκης και της Ποντιακής γενοκτονίας και τραγουδούμε τον ποντιακό θρήνο της Αλώσεως που μας διδάσκει «Η Ρωμανία κι αν πέρασε, ανθεί και φέρει και άλλο». Η Ελληνορθόδοξη ταυτότητά μας συνίσταται στην άρρηκτη σύνδεση Ορθοδοξίας και Ελληνισμού. Η ασύγχυτη και αδιαίρετη αυτή σύνδεση, προσδιόρισε την εθνική και θρησκευτική μας συνείδηση, προσδιόρισε την πολιτιστική παραγωγή μας και συνέβαλε αποφασιστικά στη διαμόρφωση των θεσμών μέσα στην κοινωνία.

Ο καθηγητής και πρύτανης κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης σημειώνει: «Όποιος μιλάει για Ορθοδοξία ερήμην του Ελληνισμού, νομίζω ότι ματαιοπονεί, όποιος όμως μιλάει για Ελληνισμό ερήμην της Ορθοδοξίας, κάνει κάτι χειρότερο· ασχημονεί». Όσοι αποκόπτονταν από την ορθόδοξη πίστη και κοινωνία, έχαναν και την ελληνικότητά τους. Αυτό εσήμαιναν τα ρήματα «φραγκεύω» και «τουρκεύω». Έλληνες έμειναν όσοι παρέμειναν ορθόδοξοι, αυτό μας διδάσκει η ιστορία μας.

Εάν θέλουμε να αποδώσουμε με μια λέξη τον ελληνορθόδοξο πολιτισμό μας, τον πολιτισμό της Ρωμιοσύνης, θα λέγαμε ότι είναι ο πολιτισμός του προσώπου. Στην παράδοσή μας ο Θεός - δημιουργός είναι πρόσωπο, αλλά και ο άνθρωπος είναι πρόσωπο. Το πρόσωπο νοείται ως ελευθερία και ετερότητα. Το πρόσωπο είναι το «εσύ», που βρίσκεται απέναντι από το «εγώ», είναι ο άλλος. Το πρόσωπο ως ελευθερία και ετερότητα είναι μοναδικό και ανεπανάληπτο, όχι μόνο πνευματικά αλλά και ψυχοδιανοητικά και βιολογικά. Τα χαρακτηριστικά της ελευθερίας και της μοναδικότητας ο άνθρωπος, ως πρόσωπο, τα έχει προίκα από το Δημιουργό του. Καθώς ο Θεός εκτός από ελευθερία είναι και αγάπη, έτσι ακριβώς είναι και ο άνθρωπος.

Αγαπητοί μου φίλοι με την Ελληνορθόδοξη παράδοσή μας, με τον πνευματικό αγώνα μας, με το Χριστό μας θα δούμε καλύτερες ημέρες να είμαστε σίγουροι και στο παρόν και στο μέλλον. Ας γίνει πυξίδα και Φάρος στη ζωή του καθενός μας και στο Έθνος μας ο Ελληνορθόδοξος πολιτισμός μας σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας, τότε να είμαστε σίγουροι, ότι δεν θα φοβόμαστε κανέναν και θα έρθουν καλύτερες ημέρες στην ταλαιπωρημένη και αγαπημένη πατρίδα μας.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ' αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.