18 °C Argos, GR
28 Μαρτίου 2024

Συνέντευξη του Γιάννη Μανιάτη στην εφημερίδα “ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ”: «Όχι στη “συνεκμετάλλευση”»

 

«Όχι στη “συνεκμετάλλευση”» είναι ο τίτλος της συνέντευξης που παραχώρησε στην εφημερίδα “ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ” ο Βουλευτής Αργολίδας και πρώην υπουργός, Γιάννης Μανιάτης.

Αναλυτικά:

  1. Ο  EastMed είναι ένα πολιτικό project που θέλει την παράκαμψη της Τουρκίας. Αναρωτιέμαι αν μπορεί να γίνει και πραγματικότητα, αν δεν βρεθούν επαρκείς –μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου, και με την Ιταλία να αρνείται  να περάσει ο αγωγός από το έδαφός της.
    Πρόκειται το πιο σπουδαίο πολιτικό κι ενεργειακό project της Μεσογείου, που αναβαθμίζει τη γεωπολιτική θέση της χώρας και αποτελεί μια νέα πηγή ενεργειακής τροφοδοσίας όλης της Ε.Ε. Κάποτε, μάς κατηγορούσαν, εμάς που οραματιστήκαμε αυτό το σπουδαίο έργο, ως υπερβολικούς, επειδή δήθεν τα μεγάλα βάθη της περιοχής, καθώς και τα ισχυρά lobbies υποστήριξης του αγωγού μέσω Τουρκίας, δεν θα επέτρεπαν ποτέ να γίνει πραγματικότητα. Με αποφασιστικότητα και τεκμηριωμένες μελέτες, αποδείξαμε ότι το έργο είναι εφικτό τεχνικά, χρηματοοικονομικά ελκυστικό, ενώ γεωστρατηγικά αναβαθμίζει και τις τρεις χώρες Ισραήλ – Κύπρο – Ελλάδα. Επιπλέον, θα άρει την ενεργειακή απομόνωση 4 Περιφερειών της Ελλάδας (Κρήτη, Πελοπόννησο, Δυτ. Ελλάδα, Ήπειρο), και θα μειώσει κατά 40% το ενεργειακό κόστος 100.000 μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και 2.200.000 κατοίκων.
    Οι απαραίτητες ποσότητες φυσικού αέριου υπάρχουν. Τα τελευταία χρόνια με την ανακάλυψη του «Zohr» στην Αίγυπτο, του «Γλαύκου» στην Κύπρο, καθώς και των πολύ μεγάλων κοιτασμάτων που αναμένουμε νότια της Κρήτης, διασφαλίζουμε απολύτως το «γέμισμα» του EastMed.  Η μισή σημερινή Ιταλική κυβέρνηση, τα «Πέντε Αστέρια» έχει επιφυλάξεις, όμως είναι θετική η «Λέγκα του Βορρά» του Σαλβίνι. Μετά τις Ευρωεκλογές, δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα.

    2. Έχω γίνει αποδέκτης ερωτήσεων για τον TAP, γιατί δεν πληρώνει και διόδια, εκτός από τα αντισταθμιστικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες;
    Οι αγωγοί, όπως ο TAP, που υπόκεινται στο ενεργειακό καθεστώς της Ε.Ε., δεν πληρώνουν διόδια στα Κράτη-Μέλη. Τα αντισταθμιστικά οφέλη των τοπικών κοινωνιών που εξασφάλισε η σημερινή κυβέρνηση είναι πενιχρά. Εμείς διεκδικούσαμε τριπλάσια, με τη διαπραγματευτική μας ομάδα. Σε κάθε περίπτωση, το 1 δις κυβ. μέτρα που διασφαλίσαμε για την ελληνική αγορά, καθώς και η τροφοδότηση από τον TAP του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB,  στηρίζει αποφασιστικά την εσωτερική ενεργειακή αγορά και τη γεωστρατηγική αναβάθμιση της χώρας, αφού θα τροφοδοτεί τον «Κάθετο Διάδρομο» των ανατολικών Βαλκανίων, από Ελλάδα μέσω Βουλγαρίας προς Ρουμανία και από βορειότερα.

    3. Ποιος πιστεύετε ότι ευθύνεται για την μη κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από τους επενδυτές που συμμετείχαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την απόκτηση  του 50,1% του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΛΠΕ. Συμφωνείτε το Δημόσιο να ελέγχει το 51% της holding εταιρείας, στην οποία θα περιέλθει η δραστηριότητα των υδρογονανθράκων;
    Πρόκειται για μια ακόμη αποτυχία ιδιωτικοποίησης της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, μετά τα τραγικά λάθη στην παραχώρηση του Αεροδρομίου των Σπάτων και το σκάνδαλο των 600 εκατ. € που επρόκειτο να χαρίσουν στους ιδιώτες. Για τους Υδρογονάνθρακες, είναι βέβαιο ότι αποτελούν εθνική περιουσία για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος. Η αξιοποίησή τους πρέπει να γίνεται με πλειοψηφική συμμετοχή του δημοσίου και μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους.

    4. Βρίσκετε βάσιμη την αισιοδοξία των ΕΛΠΕ για λειτουργία του αγωγού στα Σκόπια;
    Ο αγωγός εγκαινιάστηκε το 1999 από υπουργό Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ Β. Βενιζέλο, είναι η μεγαλύτερη ελληνική επένδυση στη γειτονική χώρα, χωρίς να εκχωρήσουμε όνομα, ταυτότητα και γλώσσα Μακεδονίας, όπως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Υπάρχουν νομικά προβλήματα στη λειτουργία του αγωγού, που πρέπει να λυθούν με βάση τις υφιστάμενες συμφωνίες. Είμαι βέβαιος ότι η διαπραγματευτική ικανότητα των ΕΛΠΕ θα βοηθήσει να πείσουμε για τα δικά μας δίκαια.

    5. Πιστεύετε ότι η άνοδος της τιμής των καυσίμων  οφείλεται εκτός από την υψηλή φορολογία και στην έλλειψη υγιούς ανταγωνισμού των διϋλιστηρίων;
    Οι φόροι στα ελληνικά καύσιμα είναι το 70% της τελικής τιμής. Πάντα η τιμή επηρεάζεται από την τιμή των διυλιστηρίων, όπου ασφαλώς υπάρχουν περιθώρια μεγαλύτερου ανταγωνισμού. Το λαθρεμπόριο καυσίμων, ενώ ήταν σημαία της σημερινής κυβέρνησης ως Αντιπολίτευσης, σήμερα αποτελεί ζήτημα μηδενικής σημασίας. Ενώ το 2014 στο Υπουργείο Ενέργειας με τα ΚΕΔΑΚ διενεργήσαμε  πάνω από 4.000 ελέγχους, ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018 διενήργησε μόλις 800.

    6. Πέραν της αισιοδοξίας που έχει καλλιεργηθεί  για τις έρευνες υδρογονανθράκων σε Ιόνιο, Δυτική Ελλάδα, Κρήτη, πότε βλέπετε να έχουμε μια πρώτη καλή εικόνα, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα. Θα… γεμίσει το «ταμείο αλληλεγγύης γενεών»;  
    Με το δικό μας χρονοδιάγραμμα, σήμερα αντί για 0!!! (μηδέν) € στα δημόσια ταμεία, θα είχαμε εισροή άνω των 500 εκατ. € κάθε χρόνο και σε βάθος 5ετίας θα ξεπερνούσαμε τα 3 δις € το χρόνο.  Με το ν. 4162/2013 διασφαλίσαμε ότι το 75% των δημοσίων εσόδων θα … γεμίσει το «Ταμείο Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γενεών», ενώ το υπόλοιπο 25% θα κατευθυνθεί σε αναπτυξιακά και περιβαλλοντικά έργα των Περιφερειών, καθώς και τη χρηματοδότηση των  ελληνικών Πανεπιστημίων για στήριξη της νέας γενιάς. Σήμερα θα έπρεπε να έχουμε τουλάχιστον 6 γεωτρύπανα, που να παράγουν φυσικό αέριο στις περιοχές Πατραϊκός, Κατάκολο, Ιωάννινα, Άρτα – Πρέβεζα, Αιτωλοακαρνανία, Αχαΐα.

    7. Μήπως οι υδρογονάνθρακες μας οδηγήσουν σε μια «συνεκμετάλλευση» στο Αιγαίο;
    Εύχομαι τέτοιου είδους σκέψεις να μην περνούν από το μυαλό κανενός κυβερνητικού παράγοντα. Το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας διασφαλίζει απολύτως τα εθνικά συμφέροντα. Εμείς με το ν.4001/2011, νομοθετήσαμε για πρώτη φορά τα όρια της ελληνικής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ), ώστε μόνο ο ελληνικός λαός να είναι ο ιδιοκτήτης του ορυκτού μας πλούτου. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δυστυχώς, κινείται με σκοτεινό τρόπο, μη ενημερώνοντας κανέναν και με τραγικές καθυστερήσεις που επέτρεψαν στην Τουρκία να διεκδικεί ακόμη και τα θαλάσσια οικόπεδα 15 και 20 νότια της Κρήτης, τα οποία είχαμε διασφαλίσει και προκηρύξει με το διεθνή διαγωνισμό του 2014. Η καταχώριση των οικοπέδων αυτών στο χάρτη που δημοσιεύσαμε στην Εφημερίδα της Ε.Ε., έπρεπε να έχει οδηγήσει τη σημερινή κυβέρνηση στην εγκατάσταση, τουλάχιστον σε αυτά, πετρελαϊκών κολοσσών, που θα θωράκιζαν τα εθνικά συμφέροντα. Δυστυχώς, οι αρμόδιοι, με πρώτο τον Πρωθυπουργό Αλ. Τσίπρα, κοιμούνται τον ύπνο της αδιαφορίας.

    8. θα τα καταφέρουμε να προχωρήσουμε σε μια νέα ενεργειακή  εποχή, μπορεί να ανταπεξέλθει το κράτος, το δημόσιο;
    Η Ελλάδα μπορεί να τα καταφέρει να περάσει στη σύγχρονη εποχή της Ενεργειακής Δημοκρατίας και της καταπολέμησης της Ενεργειακής Φτώχειας, με αξιοποίηση της σύγχρονης Ψηφιακής Τεχνολογίας και των τεράστιων προοπτικών παραγωγής «Πράσινης Ενέργειας» από Αιολικά-Φωτοβολταϊκά Πάρκα, Γεωθερμία, Βιομάζα, κ.ά.

    9. Ποια βήματα πρέπει να κάνει η ΔΕΗ ΑΕ για να σταθεί στα πόδια της και  να διατηρήσει ένα κοινωνικό πρόσωπο;
    Από 400 εκατ. € κέρδη το 2014 που την παραδώσαμε, το 2018 η ΔΕΗ είχε 400 εκατ. € ζημιές. Ο ΣΥΡΙΖΑ την οδηγεί στην καταστροφή. Απαιτείται πλήρες πλαίσιο εκσυγχρονισμού της εσωτερικής της λειτουργίας, στροφή στο αέριο και τις ΑΠΕ, και βεβαίως στρατηγικές συμμαχίες που θα τη βοηθήσουν να αποκτήσει την αναγκαία ρευστότητα και τεχνογνωσία. Το κοινωνικό πρόσωπο μπορεί να υπάρχει μόνο αν η εταιρεία είναι οικονομικά υγιής, όπως εμείς στο Κίνημα Αλλαγής προτείνουμε.

    10. Χωρίς Αποθήκευση Ενέργειας μπορούν να σταθούν με αξιώσεις οι ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα της χώρας;
    Η Αποθήκευση Ενέργειας αποτελεί την κορυφαία πρόκληση για επέκταση των ΑΠΕ σε όλο τον κόσμο. Ευτυχώς, οι εξελίξεις της τεχνολογίας, φέρνουν αισιόδοξα μηνύματα.

    11. Η Κλιματική Αλλαγή έχει θετική εκδοχή; 
    Ουδέν κακό αμιγές καλού. Οφείλουμε να αντιδρασουμε στις αναμενόμενες αρνητικές επιδράσεις, παίρνοντας μέτρα αποτροπής της αύξησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας πάνω από 2°C. Τα κονδύλια, αντί για επούλωση των καταστροφικών συνεπειών, να διατεθούν για περιβαλλοντικές και αναπτυξιακές δράσεις αποτροπής και αποφυγής των συνεπειών αυτών.

    12. Μιλάτε διαρκώς για τον «προοδευτικό πατριωτισμό». Δώστε μας ένα απτό παράδειγμα που να αφορά στην επαρχία και να έχει ενεργειακό χαρακτήρα. 
    Προοδευτικός Πατριωτισμός είναι η πίστη σε μια Ελλάδα εξωστρεφή, κοσμοπολίτικη, με εθνική αυτοπεποίθηση και με Έλληνες που ξανά περήφανοι, πιστεύουν στις δυνατότητές τους. Προοδευτικός είναι ο Πατριωτισμός, που εκτός από αγάπη για την πατρίδα, στηρίζει ένα δίκαιο Κοινωνικό Κράτος, που δημιουργεί θέσεις εργασίας και παράγει νέο εθνικό πλούτο, χωρίς να έχει ανάγκη από δανειστές και δάνεια. Η Περιφερειακή Ανάπτυξη που θα προκύψει από τη διέλευση του EastMed από τις 4 Περιφέρειες, καθώς και τα περίπου 50-70 εκατ. € κάθε χρόνο που θα επενδύονται σε κάθε μία από τις Περιφέρειες αυτές, λόγω των κοιτασμάτων Υδρογονανθράκων, αναδεικνύουν την περιφερειακή συμβολή του Προοδευτικού Πατριωτισμού.

Περισσότερα Άρθρα

Σούλη, σε αυτό το σημείο η Ερμιονίδα έφτασε από τον Τατούλη

Ακούσαμε το αδιανόητο στο σημερινό περιφερειακό συμβούλιο να ζητάει εξηγήσεις για την κατάσταση με τα απορρίμματα στην Ερμιονίδα ο Σούλης Γαννώσης, ο σύμβουλος αυτού που μετέτρεψε την Πελοπόννησο σε απέραντο σκουπιδότοπο. Αντί να ζητάει εξηγήσεις από τον Παναγιώτη Νίκα, ας γυρίσει στο πλάι και να ζητήσει εξηγήσεις από τον Πέτρο Τατούλη που επί εννέα χρόνια […]